Afbeelding

Geen extra sporen, ondertunneling station is optie en geluidsschermen

Algemeen

WEESP Weesp krijgt er geen twee sporen bij. De uitbreiding van zes naar acht sporen is definitief van de baan, zo heeft minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en waterstaat laten weten. Het is nog niet duidelijk of verplaatsing van het station hiermee ook definitief van de baan is. Wel komen er geluidsschermen langs het spoor vanaf de Hogeweyselaan tot aan de Vechtbrug.

Er wordt al jaren gepraat over uitbreiding van het aantal sporen in Weesp. Maar het gaat niet door. Eind september is de gemeente meegedeeld dat Weesp het houdt bij zes sporen. De reden is dat het dienstregelingsmodel dat hierdoor zou moeten gelden, niet haalbaar is. “Er is gezocht naar, en ook gevonden, een model die dat wel is en een grote groep reizigers voordelen biedt en een beter reisproduct”, vaalt te lezen in een raadsinformatiebrief van het colege van B en w aan de gemeenteraad.

Ondertunneling
Wat dit betere reisproduct is, is nog niet bekend. In elk geval doet ProRail wel alvast onderzoek naar de zogeheten transfercapaciteit van het station. Aan de hand daarvan wordt later besloten wat dit betekent voor het stationsgebouw. Dan wordt ook gekeken of ondertunneling van het station nodig is.

Vechtbrug
In het besluit is verder opgenomen dat de huidige openingstijden van de Vechtbrug (de spoorbrug over de Vecht) zoals die gelden sinds 2013 gehandhaafd blijven. De brugopeningen worden zodanig geregeld dat vaartuigen met staande mast alleen voor de ochtendspits, ná de avondspits, en in de zomerperiode overdag en in de weekenden de brug kan passeren.

Geluidsschermen
Verder is besloten dat er geluidsschermen voor het tracé tussen de onderdoorgang bij de Hogeweyselaan en de Vechtbrug met een bouwhoogte van 3 meter gerealiseerd worden. De gemeente Weesp heeft hier stevig voor gelobbyd en is dan ook blij dat het er van gaat komen.

Afbeelding

Mis niks, lees alles!

Wil je ons steunen en al onze artikelen lezen?
Kies hier je abonnement.

Uit de krant