
Driemonders boos over verkeerssituatie bij nieuwe brug
MaatschappelijkDRIEMOND – De verkeerssituatie rond de nieuwe brug in Driemond blijft voor veel bewoners een bron van ergernis. Ubald Seveke, eindredacteur van de Dorpskrant, uitte zijn frustraties in een open brief.
Volgens hem worden duidelijke oplossingen genegeerd, en lijkt het dorp opnieuw het onderspit te delven in de besluitvorming van de gemeente Amsterdam.
Aanbevelingen Dorpsraad genegeerd
De Dorpsraad heeft eerder verschillende aanbevelingen gedaan om de verkeersdoorstroming te verbeteren. Een van de belangrijkste suggesties was het verbreden van de rijbaan van de Jaargetijden tussen het Zandpad en de brug, die eerder onterecht zou zijn versmald. Volgens Seveke wordt deze oplossing echter niet serieus overwogen, met als argument dat dit te duur is en de verkeersveiligheid zou schaden door mogelijk hogere snelheden.
“Het is onbegrijpelijk,” schrijft Seveke. “In de 80 jaar dat de brug er stond, is er nooit een serieus verkeersincident geweest. Maar nu, na de versmalling en het plaatsen van een onzinnig verkeerseiland, ontstaan er problemen. En in plaats van deze fouten te herstellen, wordt verkeersveiligheid als excuus gebruikt om niets te doen.”
Belang van goede doorstroming
De nieuwe brug moet zorgen voor een soepele verkeersdoorstroming, benadrukt Seveke. “Dit is de levensader van een dorp dat vanwege de slechte openbaar-vervoerssituatie vrijwel volledig afhankelijk is van de auto.” Hij wijst erop dat de huidige situatie de verkeershinder juist vergroot, iets wat in strijd is met het oorspronkelijke doel van de brugvernieuwing.
Frustratie over gemeentelijk beleid
Seveke plaatst de verkeersproblematiek in een bredere context van onvrede over gemeentelijk beleid. “Het voelt alsof alles moet wijken voor de politieke ambities van Amsterdam,” stelt hij. “Of het nu gaat om de dreiging van mega-windturbines rondom Driemond, of de afbraak van onze goed functionerende vuilnisophaaldienst in naam van betere afvalscheiding - steeds gaat het ten koste van ons leef- en wooncomfort.”
De situatie leidt volgens Seveke tot groeiende frustratie onder Driemonders. “We voelen ons machteloos en boos. Dit soort beslissingen laat zien dat onze belangen ondergeschikt zijn aan de agenda van de gemeente.”















