
Driemond werkt aan oprichting buurtplatform
Buurt & WijkDRIEMOND - Dorpsraad Driemond werkt aan de oprichting van een buurtplatform. Die nieuwe organisatie moet inwoners meer mogelijkheden geven om mee te denken over de toekomst van het dorp én zelf initiatieven te ontwikkelen waarvoor subsidie kan worden aangevraagd.
Het buurtplatform is geen voortzetting van de huidige Dorpsraad, benadrukt Dorpsraadsbestuurslid Ubald Seveke in de Dorpskrant. "Het gaat om een hele nieuwe start", schrijft hij, waarbij participatie van inwoners centraal staat.
De oprichting sluit aan bij het participatiebeleid van de gemeente Amsterdam. Buurtplatforms moeten inwoners meer invloed geven op hun leefomgeving en vormen een schakel tussen bewoners, maatschappelijke organisaties en de gemeente.
Subsidie voor eigen initiatieven
Als de aanvraag wordt goedgekeurd, kunnen inwoners subsidie aanvragen voor initiatieven die bijdragen aan Driemond. Daarbij gaat het om ideeën die uitvoerbaar zijn en een aantoonbare meerwaarde hebben voor het dorp.
De aanvraag voor de formele status van Buurtplatform bevindt zich inmiddels in een nieuwe fase. Daarmee lijkt een einde te komen aan de onzekerheid die ontstond nadat de subsidie voor de Dorpsraad eerder werd stopgezet.
Kom langs tijdens de Driemonddag
Inwoners die willen meedenken, kunnen tijdens de Driemonddag terecht bij de informatiestand van het toekomstige buurtplatform. Daar kunnen zij ideeën aandragen en vragen stellen.
Wanneer een definitief besluit over de aanvraag wordt verwacht, is nog niet bekend.










