De Kameel, het bescheiden maar bijzondere rijtuig met twee bulten maakte dinsdag zijn laatste rit in dienst van de NS. Vanaf Utrecht vertrok het van oorsprong directie- en inspectierijtuig richting onder meer Rotterdam, Leiden en Amsterdam. En vanaf de hoofdstad reed het in 1954 gebouwde rijtuig, langs Weesp, richting Hilversum. Daar kwam hij iets na 16.00 uur (volgens schema) aan op Station Hilversum. Na een korte stop ging de route verder richting Hilversum Sportpark en eindhalte Utrecht Maliebaan. Daarna droeg NS officieel de sleutels over aan het Spoorwegmuseum.

Schattig

"Ik had het op Facebook gelezen", vertelt Nanja Verhoeve terwijl ze wacht voor de kleine spoorbomen en de Kameel voorbijrijdt. "Kijk eens hoe schattig dat is. Ontzettend leuk. Nostalgie. Dit moeten we in ere houden."

Twee machinistencabines

Het rijtuig is bekend om zijn bijzondere uiterlijk. Aan de voor- en achterkant van de trein zit een machinistencabine op het dak. Reizigers kunnen onderin genieten van een uitzicht dat in de meeste treinen alleen is voorbehouden aan machinisten. De Kameel, die zijn bijnaam dankt aan die twee bulten op het dak, is in 1954 speciaal gebouwd als inspectierijtuig voor de directie van NS. Reizigers kunnen genieten van een uitzicht dat anders alleen machinisten hebben Zo kon de directie destijds de herstelwerkzaamheden van het spoor tijdens de wederopbouwperiode controleren. Aan de voor- en achterkant, op de plek waar normaal de machinist zit, zijn twee vergaderruimtes voor elk veertien personen. In het rijtuig is ook een keuken en een werkkamer met telefoon. Voor de machinist is aan beide kanten achter de vergadersalon een verhoogde cabine. Door de dakkoepels (de bulten) heeft hij goed zicht op het spoor.

Gebouwd door treinenbouwer Allan

Op 31 mei 1954 werd het rijtuig afgeleverd door de Rotterdamse treinenbouwer Allan. De NS 20 - zoals de Kameel officieel heet - is technisch afgeleid van de Blauwe Engelen, de dieseltreinen die de stoomtreinen vervingen op de regionale lijnen. Het rijtuig beschikt niet over koppelingen, waardoor het niet met ander materieel te combineren is. Alleen met een koppelboom, die aan een oog voor op de kop bevestigd kan worden, kan het rijtuig aan een andere trein gekoppeld worden om te worden gesleept.

VIP-car

Het rijtuig was in de jaren '70 niet exclusief voorbehouden aan de NS-directie, maar werd ook als VIP-car verhuurd aan gezelschappen. De Kameel maakte sindsdien veel ritten in binnen- en buitenland en heeft hierdoor flink wat belangrijke gasten vervoerd. Van directies van andere bedrijven tot staatshoofden en vorsten. Ook de band Queen ging met de Kameel naar een concert Ook de band Queen ging met de Kameel naar een concert. Sinds het begin van de jaren '70 is de Kameel te huur door externe partijen. Zo werd hij onder andere ingezet voor de 250ste jubileumuitzending van het muziekprogramma AVRO's Toppop.

Revisies

Na opknapbeurten in de jaren '70 en '80 kreeg de Kameel in 2004-2005 een grote revisie. Hierbij is het interieur, de technische installatie en het casco gereviseerd. Het rijtuig is in de oorspronkelijke blauwe kleur geschilderd. Na deze werkzaamheden is de Kameel ingezet rondom de opening van het Spoorwegmuseum. Na de opening is het rijtuig naar Tilburg gegaan voor de technische revisie en is nieuwe apparatuur voor de keuken ingebouwd. Medio 2008 werd de Kameel door NS weer gebruikt als directierijtuig. De trein was al zeer regelmatig te zien in het Spoorwegmuseum, maar wordt nu officieel aan het museum overgedragen.