Afbeelding

Zo kan je je waardering laten blijken aan je klanten!

Advertorial

Als ondernemer kun je niet zonder (goede) klanten. Je hebt klanten nodig die klant bij je blijven én je hebt ook nieuwe klanten nodig. Het is vooral van belang om je bestaande klanten te behouden, aangezien zij voor de gewenste continuïteit zorgen.

Om je huidige klanten te behouden, is het zaak om je waardering te laten blijken. En uiteraard ook om goed werk aan je klanten af te leveren. Maar, hoe kun je nou je waardering laten blijken? Eén van de beste mogelijkheden die je hiervoor hebt, is het geven van relatiegeschenken.

Wat zijn relatiegeschenken precies?

Relatiegeschenken zijn cadeaus die je aan je klanten kunt geven, maar ook aan bijvoorbeeld je personeel of aan leveranciers. Deze cadeaus hoeven niet groot of duur te zijn. Nee, het gaat bij de relatiegeschenken juist om het gebaar. Door een geschenk te geven, laat je immers aan je klant blijken dat je blij bent met de samenwerking. Dát is waar het om gaat.

Veel soorten relatiegeschenken

Het is goed om te weten dat je momenteel uit veel soorten relatiegeschenken kunt kiezen. Eén van de beste voorbeelden zijn bijvoorbeeld gepersonaliseerde bekers. Deze bekers kun je niet alleen aan je klanten geven, maar ook aan je personeel. Uiteraard heeft dit te maken met de veranderde wetgeving; weggooibekertjes zijn niet meer toegestaan op de werkvloer.

Met gepersonaliseerde bekers geef je daarom een praktisch cadeau. Het is een cadeau waar de ontvanger iets aan heeft én het is een cadeau waarmee je slim aan je eigen marketing werkt. Hoe dat zit? Op zo’n beker kun je bijvoorbeeld je bedrijfsnaam of logo laten bedrukken. Met deze bedrukking zorg je ervoor dat de ontvanger continu in contact met jouw bedrijf komt. Zeker als het om een bestaande klant gaat, is dat precies wat je wilt.

Kun je dan alleen voor gepersonaliseerde bekers kiezen? Zeker niet! Je kunt ook prima kiezen voor een mok met naam, een bedrukte waterfles, bedrukte pennen, een bedrukte aansteker en vergelijkbare producten. Al deze producten hebben in ieder geval één ding gemeen: het zijn praktische producten.

Hoe kies je het beste relatiegeschenk uit?

Dit doe je vooral door goed naar de ontvanger te kijken. Om wat voor klant gaat het precies? Wat wil je richting de klant uitspreken? En wat voor cadeaus geeft de klant mogelijk aan jou? Het is vooral zaak om per klant goed naar de situatie te kijken, zodat je alleen de beste relatiegeschenken geeft.

Daarbij is het advies ook om je personeel niet uit het oog te verliezen. Om je klanten tevreden te houden, heb je het beste personeel nodig. Functioneert je personeel goed en naar je wens? Dan is het zaak om ook je waardering aan hen te laten blijken. Dat doe je óók met de leukste relatiegeschenken!

Afbeelding

Mis niks, lees alles!

Wil je ons steunen en al onze artikelen lezen?
Kies hier je abonnement.

Uit de krant