Afbeelding

Nieuwe Nieuwstad: veel dingen om rekening mee te houden

Buurt / wijk

WEESP De eerste week van de herinrichting van de Nieuwstad is achter de rug. Als het werk over drie maanden klaar is, is de rijbaan breder, liggen er drempels en staan de auto's aan de grachtzijde niet meer haaks, maar in de lengte geparkeerd. "Dat kan niet anders", zo legde wethouder Astrid Heijstee uit in het WeesperNieuws van deze week.

Tussen de twee haakse parkeerterreintjes liggen nu nog meters gras met open zicht op het water van de Oudegracht. Dat wordt straks een rij auto's, onderbroken door vijf plantsoentjes met een bankje. "Ik durf de stelling wel aan dat er meer groen langs de gracht komt dan nu, alleen het wordt verdeeld", zegt Heijstee.

Parkeren
En wat het parkeren langs het water betreft, wil de wethouder het idee wegnemen dat de gemeente rücksichtslos aan het herinrichten is geslagen, zonder oog te hebben voor de fraaie binnenstad. "De haakse parkeerplaatsen kunnen niet terugkeren omdat er onvoldoende ruimte voor is", zo legt ze uit.

Tekst gaat onder de foto's verder

Dit kan niet meer.

Zo gaat het worden.

Bredere rijbaan
Door de herinrichting wordt de rijbaan breder - en dat klinkt als muziek in de oren voor iedereen die daar weleens een tegenligger moest passeren. Ook zonder die verbreding voldoet de maat van de huidige insteekhavens niet meer aan de hedendaagse richtlijnen. Een ander belangrijk punt is dat de parkeerterreintjes, goed voor respectievelijk zeven en acht auto's naast elkaar, de kademuur (te) zwaar belasten.

"Op het deel tussen de Kippenbrug en de Wolleweversbuurt komen geen parkeerplaatsen", voegt de wethouder nog toe.

Bankjes
Er komen ook bankjes bij die plantsoentjes. Heijstee verwacht dat daar dankbaar gebruik van zal worden gemaakt. De materialen voor de nieuwe Nieuwstad komen uit de stadscatalogus en sluiten aan bij het winkeldeel van de Nieuwstad, dat enkele jaren geleden werd opgeknapt. Bij het ontwerp moest met veel dingen rekening worden gehouden. De verkeersdrempels bijvoorbeeld: die komen op plaatsen waar de aanwonenden het minst merken van eventuele trillingen van het hobbelende verkeer. Het ontwerp is in samenspraak met aanwonenden tot stand gekomen.

Afbeelding

Mis niks, lees alles!

Wil je ons steunen en al onze artikelen lezen?
Kies hier je abonnement.

Uit de krant