Afbeelding

De zandtransporten. Waar gaat het mis?

Algemeen

WEESP - Het lijkt maar niet te lukken om de aanvoer van zand voor de bouw van de Bloemendalerpolder te starten. Waar gaat het mis? De strijd nader bekeken.

Weer staat iedereen op zijn achterste benen om de vrachtwagens met zand tegen te houden die maandag moeten gaan rijden over de Korte Muiderweg en de Leeuwenveldseweg. Wat werd gepresenteerd als een briljante oplossing is vanmiddag veranderd in nog een hoofdpijndossier voor de projectontwikkelaars (verenigd in de GEM Bloemendalerpolder). Zelfs de gemeente liet een persbericht uitgaan om de ontwikkelaars te vragen af te zien om met zand te gaan rijden. Een hoogst ongebruikelijke stap.

Het begin
Maar wat gaat er dan toch mis? Daarvoor moeten we even terug naar het najaar. Bedrijven in Weesp worden in september volledig verrast als ze op de hoogte worden gebracht van de plannen om een loswal voor zand aan te leggen aan het Amsterdam-Rijnkanaal en vrachtwagens over bedrijventerrein Noord te laten rijden naar de Bloemendalerpolder. De bedrijven vrezen schade aan de bedrijven door het afvallende zand, schade aan het wegdek door de intensieve belasting, extra verkeersdrukte en vooral verkeersonveilige situaties.

In allerijl wordt een informatieavond belegd. Zonder resultaat. Ingewijden vertellen aan het WeesperNieuws dat dit allemaal nog wel bespreekbaar zou zijn geweest als de bedrijven vooraf waren geïnformeerd over de plannen. Ook de gemeenteraad is vooraf niet op de hoogte gebracht van alle plannen. De politieke partijen reageren ook niet blij, maar besluiten zich afzijdig te houden.

De projectontwikkelaars vertellen ondertussen dat er "4 tot 5 vrachtwagens" op en neer rijden om het zand aan te voeren. Een simpele rekensom leert echter dat het om zo'n 280 vrachtwagenbewegingen gaat per dag om het zand naar de plek van de bestemming te rijden. Ook dit wekt woede bij de getroffen bedrijven. De rechter oordeelt in maart dat de transporten voorlopig niet van start mogen gaan

Oplossing
De bedrijven komen vervolgens zelf met een oplossing: los het zand op de al bestaande loswal bij de Maxis in Muiden, die ook wordt gebruikt voor de snelweg A1. Leg daarvandaan een bouwweg aan de Bloemendalerpolder in om vrachtwagenbewegingen over de openbare weg te vermijden. Onmogelijk, zo reageren de projectontwikkelaars op dit plan en zij treden niet in contact met de firma achter de loswal in Muiden.

Op tafel
Maar het plan komt deze week toch ineens weer op tafel als iedereen maandag wordt verrast met de aankondiging dat de loswal bij de Maxis toch gebruikt gaat worden voor het lossen van het zand voor de Bloemendalerpolder. De vrachtwagens (nog steeds 280 bewegingen) gaan nu over de Maxisweg, Korte Muiderweg en Leeuwenveldseweg rijden. Omwonenden en de gemeente worden volslagen verrast door de mededeling en meteen zijn er zorgen. Gaat dat wel goed? De rotonde bij de Bouhuijstunnel wordt intensief door scholieren gebruikt, achter het station steken veel Weespers over tussen Leeuwenveld en het station. Weer lijkt de communicatie naar de buitenwereld het breekpunt. Waarom is dit niet in overleg gebeurd?

Handtekeningen
Bewoners van Leeuwenveld beginnen morgenavond een handtekeningenactie. De gemeente roept ondertussen de projectontwikkelaars op om af te zien van dit plan. De komende dagen wordt er onderhandeld.


De twee zandroutes: rood is de route over het bedrijventerrein. Groen vanaf de Maxis. 
Afbeelding

Mis niks, lees alles!

Wil je ons steunen en al onze artikelen lezen?
Kies hier je abonnement.

Uit de krant